MH370: Misi menjejak lapangan terbang rahsia

Tuesday, March 18, 2014

MH370: Misi menjejak lapangan terbang rahsia

Polis Diraja Malaysia (PDRM) menubuhkan satu pasukan penyiasat khas untuk menjejak kemungkinan wujud lapangan terbang rahsia di koridor utara dan selatan yang kini menjadi kawasan tumpuan pencarian pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang sejak 10 hari lalu.

Agensi media antarabangsa sebelum ini melaporkan, ada lebih 600 lapangan terbang di koridor utara yang menjangkau dari sempadan Kazakhstan-Turkmenistan sehingga utara Thailand dan koridor selatan yang mengunjur dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.

Bagaimanapun, Jumlah berkenaan turut mengambil kira semua lapangan terbang awam, komersial dan pangkalan udara tentera beberapa negara.


Justeru, sumber PDRM memberitahu jika pesawat MH370 mendarat di lapangan terbang awam, komersial atau milik tentera, sudah tentu pendaratannya diketahui umum.

"Jadi, pasukan khas itu menyiasat kemungkinan ia mendarat di lapangan terbang rahsia yang mungkin wujud, termasuk milik persendirian atau lapangan terbang lama yang diguna semula," katanya.

Menurutnya, pasukan penyiasat itu akan memberi tumpuan untuk menjejak lapangan terbang rahsia yang memiliki landasan yang panjangnya melebihi satu kilometer (km).

"Penelitian dilakukan terhadap kemungkinan pesawat MH370 melakukan pendaratan selepas maklumat menunjukkan pesawat berkenaan dapat dikesan satelit buat kali terakhir pada jam 8.11 pagi, sebagaimana diumumkan Perdana Menteri, Sabtu lalu.

"Malah, transponder pesawat itu yang ditutup secara berasingan turut memungkinkan perkara itu (pendaratan)," katanya.

Menurut laman web International Bussines Times semalam, wujud beberapa lapangan terbang yang tidak diketahui umum di Great Kepulauan Coco, Myanmar; Pulau Andaman; Pulau Great Nicobar di Teluk Campbell serta di kepulauan yang Nicobar di Lautan Hindi timur.

Sabtu lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, pencarian pesawat MH370 memasuki fasa baru dengan tumpuan beralih ke dua kawasan iaitu koridor utara dan selatan.

Menurutnya, koridor utara dianggarkan menjangkau dari sempadan Kazakhtstan dan Turkmenistan sehingga ke utara Thailand manakala koridor selatan dianggarkan menganjur dari Indonesia ke utara Lautan Hindi.

Ini berikutan, siasatan mendapati pesawat yang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing itu dikesan menyimpang dari laluan penerbangan asal.

Dalam sidang media di Hotel Sama-Sama, Sepang, dekat sini, semalam, Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, tumpuan operasi seimbang di kedua-dua koridor utara dan selatan meskipun aset negara banyak digerakkan ke koridor selatan memandangkan tidak banyak negara yang diliputi di kawasan itu.

"Kedua-dua koridor menjadi tumpuan, cuma koridor selatan tak banyak negara terbabit. Tak bermakna kita tak beri fokus yang sama kepada koridor utara," katanya.

Beliau turut menafikan dakwaan bahawa Malaysia menyembunyikan maklumat mengenai pergerakan penerbangan MH370.

"Bagi keluarga, saya faham setiap hari perasaan semakin terseksa. Saya faham kerana Malaysia juga kehilangan 'anak-anaknya.' Ada 50 rakyat Malaysia dalam pesawat itu," katanya.

Sebelum ini, pihak berkuasa mengumumkan pesawat MH370 yang membawa 227 penumpang serta 12 anak kapal, dipercayai berpatah balik dengan terbang merentasi Semenanjung Malaysia menuju ke perairan Selat Melaka hingga ke Laut Andaman dan kawasan ke arah utara.

Hasil siasatan juga mendapati MH370 melencong daripada laluan selepas seseorang dengan sengaja mematikan sistem komunikasi dalam pesawat itu, dan menurut satelit Inmarsat, ia terbang kira-kira lima jam selepas itu.

Satelit itu terus mengesan pesawat itu setiap satu jam menerusi apa yang dikenali sebagai 'electronic handshake' selepas ia hilang daripada skrin radar pada kira-kira 1.30 pagi, 8 Mac dan 'handshake' terakhir direkodkan pada 8.11 pagi.

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines Ahmad Jauhari Yahya yang turut berada dalam sidang media semalam, mengesahkan komunikasi terakhir daripada kokpit penerbangan MH370 dilakukan oleh pembantu juruterbang Fariq Abdul Hamid, sebelum pesawat ke Beijing itu hilang pada awal pagi 8 Mac.

Berdasarkan siasatan awal, katanya, Fariq yang menghantar mesej radio terakhir 'all right, good night' pada 1.19 pagi 9 Mac sebelum pesawat hilang daripada imbasan radar.

Beliau berkata, nada suara Fariq juga tidak menunjukkan tanda-tanda stres ketika mengucapkan 'all right, good night."

Ahmad Jauhari berkata, transmisi terakhir Sistem Pengendalian Komunikasi dan Laporan Pesawat (ACARS) diterima pada 1.07 pagi.

"Bagaimanapun kami tidak tahu bila ACARS dimatikan selepas itu," katanya. ~ BH

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI