Aisyah ingin belajar loghat Kelantan dan Bahasa Melayu

Tuesday, February 04, 2014

'Saya nak belajar loghat Kelantan'

 "Saya akan berusaha sebaik mungkin untuk belajar bercakap loghat Kelantan dan bahasa Melayu," kata Aisyah Azizul Raheem, 15, anak sulung pasangan warga Malaysia yang ditahan di Sweden, baru-baru ini mengenai persiapannya untuk bersekolah di negeri itu.

Aisyah berkata, sehingga kini, dia masih tidak dapat bercakap dan memahami loghat Kelantan kerana baru beberapa hari tinggal di negeri ini sejak kelmarin.

"Saya tidak tahu perkataan lain, tapi saya akan mencuba untuk belajar bercakap dan memahami loghat Kelantan dan bahasa Melayu," katanya ketika ditemui di rumah ibu saudaranya di Kampung Wakaf Tok Wali, di sini, semalam.

Aisyah berkata demikian selepas dia bersama adik-beradiknya menerima surat penempatan untuk bersekolah di negeri itu yang disampaikan Timbalan Pengarah Jabatan Pendidikan Kelantan Zahari Daud.

Aisyah dan adiknya, Ammar, 13, akan bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK)Padang Kala manakala Adam, 12, dan Arif, 8, akan bersekolah di Sekolah Kebangsaan (SK) Padang Kala, di sini.

Menurut Aisyah, dia teruja untuk memulakan persekolahan di sekolah baru, namun turut berasa takut tidak dapat menyesuaikan diri dengan suasana baru.

Katanya, sehingga kini dia belum sempat membuat persiapan termasuk membeli pakaian dan peralatan persekolahan berikutan menerima ramai pengunjung yang datang ke rumah melawatnya dan adik-beradik lain.

"Saya takut, namun pada masa sama gembira dapat bersekolah. Saya berjanji akan belajar bersungguh-sungguh dan berharap akan mendapat ramai kawan," katanya.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI