Pelakon Aida Khalida berhijrah kerana tuntutan agama

Wednesday, October 16, 2013

Pelakon Aida Khalida atau nama sebenarnya Khalidah Adibah Ahmad, penghijrahan yang dilakukan bukan kerana terikut dengan kehendak semasa tetapi atas dasar kesedaran dan ikhlas melakukannya kerana itu adalah tuntutan agama ke atas setiap wanita.

“Saya berubah bukan sebab sesiapa tetapi kerana Allah. Saya mahu mencari keredaan-Nya dan alhamdulillah, selepas penghijrahan kehidupan saya lebih tenang.

“Perubahan yang saya lakukan bukan sekadar pada luaran iaitu penampilan bertudung tetapi setiap hari saya cuba mendalami ilmu agama untuk mendekatkan diri dengan Allah," katanya kepada Hits, baru-baru ini.

Dia yang mula bertudung pada 2011 berkata, penghijrahan bukan sekadar penampilan tetapi memerlukan ilmu. Oleh itu sebagai insan kerdil, dia sentiasa berusaha untuk mendekatkan diri dengan ilmu Allah.

Pada setiap kelapangan, dia berusaha memenuhi waktu tersebut dengan menghadiri kelas agama, membaca atau menonton program ilmu untuk menambah pengetahuan.

“Saya perlu melakukan perubahan seiring dengan penampilan dan apa yang saya lakukan bukan paksaan tetapi semua itu kerana Allah. Kalau kita melakukan sesuatu kerana Allah, insya-Allah hidup kita lebih diberkati," ulasnya.

Rezeki tetap ada

Sebelum berhijab, Aida yang waktu awal penampilannya sebagai anak seni dikenali sebagai Aida Rahim, adalah di antara pelakon wanita yang berimej seksi.

Aida yang pernah menjadi model sebelum ini berkata, dia tidak pernah menyesal melakukan perubahan kerana apa yang dilakukan membawa manfaat kepadanya.

“Saya lebih senang bercerita tentang kehidupan sekarang dan mencari keredaan-Nya. Apa yang berlaku dulu, biarlah menjadi sejarah dan sebab itulah saya sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri supaya menjadi umat yang lebih dekat dengan-Nya.

“Sebenarnya saya bersyukur kerana Allah telah membuka pintu hati saya untuk berhijrah. Walaupun saya berpenampilan sebegini, rezeki saya dalam bidang lakonan tetap ada. Tidak sekali pun saya dipinggirkan selepas bertudung," katanya terus-terang.

Kata Aida, sekali bertudung tidak mungkin dia akan menayang mahkota (rambut)kepada umum lagi. Justeru itu, jika ada skrip yang memerlukan watak membuka tudung, dari awal lagi dia akan menolak.

Jelas wanita itu, dia tidak percaya perjalanan cerita akan menjadi cacat sekiranya watak yang dipegang terus memakai tudung pada adegan yang dirasakan wajar tidak bertudung.

“Semua itu terpulang kepada hati. Allah telah memberi kita akal fikiran untuk berfikir. Kita boleh suarakan pandangan pada pengarah atau penulis skrip bahawa ada cara lain boleh dilakukan tanpa memerlu menanggalkan tudung.

“Setakat ini jika saya rasa apa yang perlu saya lakukan tidak baik untuk akhlak wanita bertudung, saya akan beritahu pengarah. Alhamdulillah, pengarah baik yang Melayu atau bukan Islam akan memberi kelonggaran untuk saya menggubah keadaan tersebut," ceritanya.

Selain itu, Aida juga berkata sejak bertudung, dia sering membatas pergaulannya dengan lelaki bukan muhrim terutama sewaktu di lokasi.

Lantaran itu dia lebih senang membawa diri dan melakukan urusan sendiri.

“Bukan saya nak tunjuk alim atau lagak tetapi saya melakukan itu semua untuk kebaikan diri sendiri. Biarlah orang nak pulau saya atau hilang kawan, daripada saya kehilangan keredaan-Nya.

“Saya bahagia dengan cara kehidupan sekarang dan tahu Allah sentiasa bersama. Sebab itulah kalau kita melakukan sesuatu dan semua itu dibuat kerana Allah, insya-Allah hidup lebih berkat," katanya mengingatkan diri sendiri.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI