Doa ketika sakit

Saturday, October 26, 2013

Daripada Usamah bin Abi al-Ash, katanya: "Rasulullah SAW datang padaku ketika aku sakit yang hampir mati. Maka Nabi SAW bersabda kepadaku: Usaplah sakitmu itu dengan tangan kananmu sambil membaca:

"A'udzu bi 'izzatillahi wa qudratihi min syarrimaa ajidu wa uhaadziru. (Saya berlindung dengan kemuliaan Allah dan kekuasaan-Nya daripada bahaya apa yang saya alami dan saya khuatirkan).

"Maka saya lakukan apa yang diajarkan Nabi SAW dan Allah menghilangkan apa yang saya rasai sakit itu."

Doa dimakbulkan hajat

Maimunah binti Saad, pelayan Nabi SAW berkata: "Nabi SAW mendapati Salman al-Farisi RA sedang berdoa selepas solat, lalu baginda SAW bersabda kepadanya: "Wahai Salman! Apakah anda ada hajat kepada Tuhanmu?"

Jawabnya: "Ya."

Maka sabda Nabi SAW: "Jika anda berhajat, maka dahulukan puji kepada Tuhan dan sebutkan sifat-Nya sebagaimana menyifatkan diri-Nya dan bacalah tasbih, tahmid dan tahlil."

Salman bertanya: "Bagaimana memuji Tuhan, wahai Rasulullah?"

Jawab Nabi SAW: "Bacalah Fatihah tiga kali, maka itu pujian bagi Tuhan."

Tanya Salman lagi: "Bagaimana menyifatkan-Nya?"

Jawab Nabi SAW: "Bacalah surah as-Samad (al-Ikhlas) tiga kali. Maka itu sifat Allah."

Salman bertanya lagi: "Bagaimana untuk saya mengucapkan tasbih?"

Jawab Nabi SAW: "Katakanlah subhanallah (Maha Suci Allah), walhamdulillah (dan segala puji bagi Allah), wa laa ilaaha illallah wallaahu akbar (dan tiada tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar)...kemudian minta hajatmu."

Doa atau bacaan agar diampunkan segala dosa

Astaghfirullahal aziim alladzi la ilaaha illa huwal hayyul qayyum wa atuubu ilaih. (Aku memohon keampunan daripada Allah yang Maha Agung, yang tiada tuhan melainkan Dia yang Maha Hidup, lagi kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhluk-Nya) dan aku bertaubat kepada-Nya)."

Menurut Abdullah bin Mas'ud, sesiapa yang membaca doa itu tiga kali setiap kali selesai solat, maka Allah akan mengampunkan semua dosanya, meskipun sebanyak buih di laut.

Abu Laits al-Samarkandi berkata, jika istighfar itu disertai rasa menyesal dan benar-benar memohon ampun, pasti akan mendapat keampunan.

Doa apabila disengat binatang berbisa

A'udzu bi kalimaatillahittaammaati kulliha min syarrima khalaq. (Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna semuanya daripada bahaya apa yang telah dijadikan).

Doa ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah RA: "Seorang daripada suku Aslam datang dan berkata: "Ya Rasulullah! Saya tidak boleh tidur semalam." Maka ditanya oleh Nabi SAW: "Mengapa?"

Jawabnya: "Kerana disengat kala."

Maka Nabi SAW bersabda: "Ingatlah, sekiranya kamu pada waktu petang itu membaca...(seperti di atas), nescaya tidak ada sesuatu yang dapat membahayakan kamu."

Ubat yang sempurna

* Ibadat kepada Tuhan, tidak kepada yang lain.

* Dengan perintah dan syariat-Nya.

* Tidak dengan hawa nafsu

* Tidak berdasarkan fikiran dan pendapat manusia semata-mata.

* Dalam ibadat berusaha mohon pertolongan Allah

* Tidak hanya bergantung pada kekuatan dan kemampuan diri.

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI