Blogger Hamzah Lan, Terbang Tinggi Tinggi

Sunday, August 26, 2012

Temubual bersama blogger Hamzah Lan, Utusan Malaysia

Blogger Hamzah Lan, Terbang Tinggi Tinggi

.COM: Bagaimana boleh mendapat inspirasi menulis blog?

HAMZAH LAN: Saya masih ingat lagi sekitar tahun 2009, saya terbaca artikel mengenai penulis blog Red Mummy di akhbar tentang blog yang dihasilkannya. Uniknya mengenai blog itu, dia hanya menulis mengenai kehidupannya sahaja dan ia benar-benar membuatkan saya terfikir untuk melakukan perkara yang sama. Maka terhasil blog Terbang Tinggi Tinggi yang menceritakan mengenai kehidupan seharian saya pada peringkat awalnya. Bagaimanapun, lama-kelamaan penceritaan saya bukan lagi tertumpu kepada diri sendiri sahaja tetapi kepada orang lain juga. Saya mula menulis tentang cerita lucu, event dan reviu tempat makan yang menarik untuk dikongsikan bersama pengikut-pengikut di blog.

Apa treadmark blog Terbang Tinggi Tinggi?

Saya selalu melukis watak orang lidi dalam kebanyakan post yang bertujuan untuk memperjelaskan mengenai cerita yang ingin disampaikan. Bagi saya, ia juga menjadi satu tarikan untuk orang ramai mengikuti perkembangan blog saya dari semasa ke semasa. Walaupun kebanyakan jalan cerita orang lidi tersebut berunsur jenaka, sebenarnya ada mesej yang ingin saya sampaikan di sebaliknya. Jika dihayati, saya sering menyelitkan mesej-mesej mengenai kekeluargaan, persahabatan dan kasih sayang. Kalau nak tahu, sebenarnya saya hanya menggunakan software paint sahaja untuk melukis orang tersebut sebab saya tak berapa pandai nak menggunakan software lain.

5 perkara yang patut diketahui mengenai Hamzah Ian.

1. Personaliti Hamzah Ian di dunia realiti dan maya adalah berbeza sama sekali. Mungkin ramai beranggapan saya seorang yang ganas, gila-gila dan suka mencuba benda baru apabila membaca blog Terbang Tinggi Tinggi tetapi realitinya, saya seorang yang pemalu dan jarang menyertai mana-mana perjumpaan blogger-blogger kerana sifat saya yang satu ini.

2. Jika ada masalah untuk dikongsikan, saya lagi selesa share di blog dan jika terlalu personal saya akan mencari rakan-rakan blogger yang rapat. Realitinya, kebanyakan rakan-rakan saya adalah di kalangan blogger sendiri berbanding kawan-kawan sekuliah.

3. Saya tidak makan tiram. Tak kisah lah masak apa-apa pun, jika ada pilihan lain saya tidak akan memakan makanan tersebut disebabkan fobia. Disebabkan terlalu banyak makan tiram ketika baru nak berjinak-jinak dengan makanan laut tersebut saya mengalami sakit perut. Sejak itu, saya akan mengelakkan daripada memakannya.

4. Disebabkan saya mempunyai lidah kampung, saya tidak berapa gemar mencuba makanan yang ‘pelik-pelik’.

5. Perkara yang paling perlu diketahui pengikut-pengikut blog ialah nama sebenar saya bukan Hamzah Ian tapi Mohd. Faez Mat Rudin. Jadi siapa Hamzah Ian? Hamzah Ian itu memang tidak wujud. Entah bagaimana nama itu boleh terlintas di kepala semasa saya mencari nama untuk digunakan di blog.

Sempena bulan kemerdekaan ini, apa kenangan merdeka Hamzah Ian?

Saya masih ingat lagi semasa baru-baru mendapat lesen motosikal ketika berada di tingkatan empat, menjelang malam merdeka saya turut menyertai konvoi mengelilingi satu kampung sambil mengibarkan bendera Malaysia. Walaupun hanya membawa motosikal kapcai sahaja, saya tetap berasa bangga kerana dapat mengibarkan jalur gemilang.

Saya sayang Malaysia kerana...

Saya bebas melakukan macam-macam perkara tanpa sebarang halangan selagi ia tidak menyalahi ajaran Islam dan juga undang-undang negara.

Ucapan untuk pengikut-pengikut blog...

Saya nak ucapkan ribuan terima kasih kepada pengikut-pengikut setia blog Terbang Tinggi Tinggi yang tidak pernah jemu-jemu mengikuti perkembangannya dari semasa ke semasa. Selagi ada yang menyokong, saya akan terus menulis. =)

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI