Wanita kaya jadi pilihan

Monday, August 29, 2011

Kisah yang dipaparkan minggu lalu memang menyusuk jiwa saya, kalau Nuremeliya mengisahkan pengalaman pahit sepupunya andartu berkahwin dengan duda, saya pulak ibu tunggal juga berkahwin duda.

Tetapi kerana saya bukan janda berharta saya dibuang sesuka hati kerana tidak memenuhi cita rasanya.

''Saya sungguh tak menduga lelaki sekarang kalau berkahwin hendak cari wanita berharta, bukan bertujuan membantu ibu tunggal seperti saya, tetapi mengharapkan apa yang dia boleh dapat untuk kesenangan hidupnya.'' Demikian cerita Maizarulfida dalam emelnya dan ketika kami berbual Selasa lalu.

''Masalah saya mungkin tidak berat pada pandangan pembaca, tetapi amat menekan jiwa dan perasaan terutama bila berhadapan dengan kaum keluarga serta teman-teman sekeliling. Malu yang teramat hingga terasa lebih baik mati daripada hidup.

''Dulu saya ibu tunggal dengan empat anak, seorang kakitangan kerajaan, saya bercerai setelah berkahwin selama lebih 20 tahun. Perceraian kerana saya tidak tertahan dengan penderaan mental dan fizikal yang saya hadapi sejak berkahwin. Puas saya bersabar, tetapi akhirnya saya terpaksa menarik diri. Dalam tempoh berkahwin cuma selama 2 tahun sahaja saya bahagia, selepas dapat anak hidup saya berubah sentiasa dalam ketakutan.

''Akhirnya enam tahun lalu kami bercerai. Kini anak sulung saya sudah bekerja, ada yang masih menuntut di universiti sementara yang bongsu belajar di peringkat menengah.

''Pada awalnya memang saya tak mahu berkahwin lagi, malah saya rasa bahagia hidup bersama anak-anak terlepas dari penyeksaan suami. Namun kerana jodoh pertemuan adalah ketentuan Allah jua, maka saya berkahwin dengan duda kematian isteri berusia 55 tahun dengan lima anak dan lima cucu yang diperkenalkan oleh seorang kawan.

''Baru tiga bulan berkenalan melalui telefon dengan Hazrei, kerana kami berjauhan dia di KL dan saya dari utara, dia terus melamar saya untuk berkahwin. Walaupun saya bersetuju, tetapi saya minta pernikahan akhir tahun ini, tetapi dia mendesak sebelum Ramadan.

''Atas persetujuan anak-anak dan ibu bapa saya, kami pun bernikah Jun lalu. Sebelum berkahwin dia tak kisah sekiranya saya tidak bertukar tempat kerja asalkan setiap hujung minggu atau cuti kami akan bergilir-gilir ke KL atau ke utara.

''Lepas kahwin saya bercuti ke KL hajat nak tinggal sementara di rumahnya, tetapi tak jadi, sebab rumahnya penuh dengan anak cucu, sedangkan dia yang masih bekerja secara kontrak terpaksa menyewa bilik lain dekat tempat kerjanya. Namun saya tak keberatan tinggal bersamanya di bilik tersebut kerana saya menerima dia seadanya.

''Daripada situ baru saya tahu dia tidak ada rumah masih menyewa apartmen. Dan dia terpaksa menanggung semua anaknya kecuali seorang yang sudah berkahwin tapi tidak tinggal bersamanya.

''Selang tiga minggu saya bertemu dengannya dia menghantar SMS menyatakan hasratnya untuk berkahwin dengan seorang ibu tunggal yang amat disayanginya dan mendakwa mereka telah bertunang sebelum kami berkahwin. Terkejut beruk saya. Kenapa tak beritahu lebih awal, pasti saya tidak berkahwin dengannya.

''Dia juga beritahu amat kesal berkahwin dengan saya yang tidak ada apa-apa. Rupa-rupanya dia kawin dengan saya kerana hendak menumpang bila dia berhenti kerja nanti. Maklumlah dia bekerja swasta tak ada pencen, bimbangkan rawatan perubatannya dan dia tidak ada rumah sendiri kecuali rumah sewa.

''Selepas saya selidik baru saya tahu selepas kematian isterinya, dia pernah berkahwin lagi tapi bercerai kemudiannya, dia seorang yang telah disenarai hitam oleh bank, sebab tu dia tidak boleh beli kereta kecuali jika bayar secara tunai.

''Saya tak kisah sangat semua itu asalkan dia jujur dan ubah perangai. Rupanya dia mengharapkan kekayaan saya, walaupun saya berpencen tapi saya mungkin bukan kaya seperti kekasihnya di KL.

''Bayangkan sebagai isteri setelah dia kembali ke KL dia tidak pernah telefon bertanya khabar sakit demam saya kecuali memberitahu dia akan beraya di rumah tunangnya yang seusia saya dekat 50 tahun.

''Pedihnya hati saya hanya Allah sahaja yang tahu, saya ingin turun ke KL berjumpa dan bertanya apa sebenarnya berlaku, tetapi Hazrie tak izinkan sebaliknya dengan bangganya dia membertahu bahawa dia akan berkahwin selepas hari raya nanti. Dan dalam waktu yang sama dia akan menceraikan saya.

''Kata Hazrie, tunangnya adalah seorang wanita serba ada dan dia rela dan bersedia menjaga dirinya serta makan minumnya hingga ke akhir hayat.

''Saya rasa benar-benar tertekan dengan kata-katanya. Kerana saya rasa benar-benar tertipu, jika dia sudah bertunang mengapa bercinta dan melamar untuk berkahwin dengan saya. Jika dia mencari kekayaan saya sudah jelaskan latar belakang saya sebelum berkahwin.

''Pada awalnya dulu memang saya rasa macam nak bunuh diri, sebab saya malu sangat dengan keluarga dan sahabat handai, maklum tak sampai sebulan kahwin dah nak diceraikan. Tetapi atas nasihat keluarga, kini saya ada kekuatan dan boleh menerima kenyataan, dan saya sedia diceraikan.

''Apalah nak dikisahkan lelaki yang ingin menumpang kekayaan isteri. Mungkin kehadirannya nanti lebih menyusahkan hidup saya siapa tahu. Allah memberi saya kekuatan terima keadaan ini dengan redha. Demikian cerita Maizartulfida. Sempena hari raya yang bakal tiba saya ingin mengambil kesempatan mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri dan maaf zahir batin.

~ Utusan

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI