Nur Kasih versi filem

Tuesday, April 27, 2010

TIDAK dinafikan drama bersiri Nur Kasih mencetuskan fenomena luar biasa di kalangan peminat drama tempatan sehingga rating tontonan mencecah 4.3 juta dan tayangan ulangannya pula mencecah dua juta penonton di TV3.

Itu satu angka yang cukup membanggakan bukan sahaja buat pihak stesen televisyen tetapi juga seluruh pihak yang terlibat dalam menjayakan drama yang diarahkan oleh pengarah terkenal Kabir Bhatia.

Tempias populariti drama tersebut juga dengan pantas mengangkat nama pelakon yang terlibat ke satu aras yang lebih tinggi.

Lihat sahaja nama pelakon Remy Ishak dan Tiz Zaqyah. Ke mana sahaja mereka pergi, kini mereka menjadi kegilaan dan pujaan peminat yang larut dengan watak mereka dalam drama Nur Kasih sebagai Adam dan Nur Amina sehingga mereka berdua dipilih sebagai Pelakon TV Lelaki dan Wanita Popular di Anugerah Bintang Popular baru-baru ini.

Mengambil kesempatan di atas aura drama dan pelakonnya yang masih panas, penerbit eksekutif produksi Filmscape Sdn. Bhd., Frank Lewis yang menerbit drama tersebut dengan kerjasama pihak Grand Brilliance Sdn. Bhd. bakal menerbitkan Nur Kasih dalam bentuk filem.

Sambutan

Menurut Frank yang ditemui pada majlis ramah mesra bersama produksi Nur Kasih minggu lalu menjelaskan, idea untuk menghasilkan filem Nur Kasih apabila melihat sambutan luar biasa yang diterima drama tersebut.

"Idea untuk buat filem timbul selepas episod ke-26 drama tersebut ditayangkan. Dalam filem, jalan ceritanya berkisar kepada masa depan watak utamanya serta watak-watak yang lain.

"Bagi mengekalkan minat penonton untuk menonton filem ini, kami mengekalkan semua watak yang ada dalam drama tetapi akan ada watak-watak baru yang membuatkan filem ini lebih menarik daripada drama," ujarnya.

Tambahnya, selain barisan pelakon dikekalkan, pihaknya turut mengekalkan krew produksi yang menjayakan drama tersebut termasuklah pengarahnya Kabir Bhatia dan penulis skrip, Mira Mustaffa cuma watak aktres Ummi Nazeera sebagai Siti Sarah tidak akan muncul dalam filem kelak.

"Penggambaran filem akan dimulakan pada penghujung bulan Mei atau awal Jun di Malaysia dan Timur Tengah. Jadual Ummi pula tidak mengizinkan kerana dia kini sedang melanjutkan pelajaran di Australia.

"Watak Siti Sarah lakonan Ummi tidak akan digugurkan dan tidak akan diganti dengan pelakon lain. Penulis skrip akan buat sesuatu dengan watak itu supaya nampak relevan dengan ketiadaan Siti Sarah dalam filem," katanya dengan penuh yakin filem Nur Kasih bakal menarik menonton ke pawagam apabila ditayangkan pada penghujung tahun ini.

Pelakon utamanya Remy Ishak juga cukup teruja dengan filem Nur Kasih. Meskipun masih tidak memperolehi skrip filem, Remy menyatakan dia sudah bersedia seratus peratus untuk melakonkan watak Adam di layar perak.

"Sekarang saya masih sibuk dengan penggambaran drama bersiri Arjuna dan ia akan habis pada hujung bulan ini. Selepas itu saya akan berehat dalam dua hingga tiga minggu sebelum memberi tumpuan sepenuhnya terhadap pembikinan filem Nur Kasih.

"Semasa berehat, saya cuba mencari kembali watak Adam. Sebenarnya watak Adam itu dekat dengan diri saya kerana ada sedikit persamaan dalam kehidupan saya yang sebenar seperti suka menyimpan perasaan dalam diri," ujarnya.

Disoal tidakkah dia berasa tertekan dek harapan tinggi yang diberi kepadanya terutama peminat setia Remy serta drama Nur Kasih. Jawapnya dalam tenang, dia menyerahkan kejayaan filem Nur Kasih pada tangan peminat dan juga rezeki.

"Memanglah harapan semua orang tinggi dalam filem ini begitu juga dengan saya sebagai pelakon. Apa yang saya boleh lakukan adalah buat yang terbaik. Kalau saya fikir sangat nanti saya pening pula.

"Lebih baik saya beri fokus terhadap lakonan. Saya sendiri sudah tidak sabar untuk meneliti skrip daripada Mira kerana bagi saya skrip Mira benar-benar mempunyai kelas yang tersendiri," luahnya lagi yang hanya menumpukan satu kerja pada satu-satu masa.

Melonjak nama


Bagi Tiz Zaqyah pula, dia mengakui sungguh cemas saat mengetahui drama yang melonjakkan namanya itu bakal difilemkan.

Bukan tidak mampu membawakan watak Nur Amina sekali lagi, terang Tiz memandangkan filem Nur Kasih merupakan filem pertamanya, jiwa Tiz kalut buat seketika.

"Jika hendak dibandingkan saya dengan pelakon yang lain dalam drama Nur Kasih, saya satu-satunya pelakon yang tidak pernah berlakon dalam filem.

"Saya tidak ada pengalaman sebab itu saya takut tetapi dalam masa yang sama saya turut bersyukur kerana sokongan peminat drama Nur Kasih menyebabkan saya dapat menimba pengalaman berlakon filem," tuturnya yang sedang hangat dengan drama Asmaradana di TV3.

Jelas Tiz lagi, dia tidak mahu menjanjikan apa-apa buat peminat yang bakal menonton lakonannya dalam filem Nur Kasih kerana bimbang janjinya itu tidak terlaksana.

"Sama seperti pelakon yang lain, saya juga mengharap dan akan beri lakonan yang terbaik. Selepas itu terserah kepada penonton untuk menilai lakonan saya," bicaranya lagi yang sedang cuti sebulan sebelum memulakan penggambaran filem tersebut.

Selain Remy dan Tiz, filem Nur Kasih bakal ditayangkan secara serentak di pawagam seluruh Malaysia, Brunei dan Singapura pada Disember depan menampilkan barisan pelakon hebat seperti Datuk Jalaluddin Hassan (Ustaz Hassan), Fizz Fairuz (Aidil), Sharifah Sofea (Katrina) dan Liza Othman (Hajjah Khadijah).

Bukan setakat filem, atas permintaan ramai, set DVD drama Nur Kasih telah dilancarkan serentak dengan waktu tayangan episod terakhir drama tersebut. Set DVD Nur Kasih boleh didapati di semua cawangan Speedy Video seluruh Malaysia dengan harga RM 99 bermula 1 April lalu.

Oleh HARYATI KARIM

0 Komen:

Post a Comment

 

ZONFINITI